Wonen in het groen en een omgeving die uitnodigt tot bewegen, dat is goed voor de gezondheid. Nu hebben onderzoekers van het University College Londen onlangs aangetoond dat ook cultureel actief zijn (beeldhouwen, maar ook musea bezoeken) hartstikke goed voor ons is. We blijven er langer fit bij en verouderingsprocessen gaan aantoonbaar langzamer. Ligt het aan het groen, het bewegen en de cultuur of aan de mensen die de natuur intrekken, sport beoefenen en galeries aflopen?
Van mensen die in of in de nabijheid van ‘groen’ wonen is vastgesteld dat ze gezonder zijn en ouder worden dan mensen die in meer versteende wijken leven. Intuïtief voelen we ook wel aan dat groen rust geeft. Operatielakens hebben niet voor niets die kleur. Er is vast een positief effect. Maar of dat groene wonen ook de oorzaak is van die meer dan gemiddelde fitheid, staat te bezien. Het is namelijk heel lastig om het effect van het groen te isoleren van andere factoren zoals opleidingsniveau, welstand, maatschappelijke positie en de daarmee samenhangende fysieke- en mentale gezondheid.
Iets vergelijkbaars geldt voor het effect van bewegen op onze gezondheid. Natuurlijk is bewegen beter dan stilzitten, maar is dat bewegen ook de oorzaak van fysieke fitheid? Voor mensen met een goede conditie is bewegen plezieriger dan voor mensen die minder goed in hun vel zitten. Ze krijgen ook meer waardering van hun omgeving en bevrediging uit hun prestaties. Sporten omdat het moet is in veel opzichten juist confronterend en frustrerend. Het lijkt dus logisch dat veel mensen niet zozeer fit zijn doordat ze sporten, maar sporten omdat ze fit zijn.
En nu is dus de cultuur aan de beurt. Met behulp van AI-toepassingen in zogenoemde ‘Aging clocks’ hebben Londense onderzoekers vastgesteld dat de biologische leeftijd van cultuurliefhebbers een flink stuk achterloopt op hun kalenderleeftijd. Cultuur houdt je dus jong. Een vaststelling die culturele geldvragers als muziek in de oren zal klinken.
Het onderzoek claimt dat de resultaten uit de drieënhalf duizend ingevulde vragenlijsten zijn gecorrigeerd voor demografische onevenwichtigheden, sociaaleconomische verschillen en gaten in de dataverzamelingen. En ik ben geen wetenschapsontkenner, dus ik neem aan dat ze dat zo goed mogelijk hebben gedaan. Toch lijkt het me voor beslissers in de toewijzing van ruimtelijke bestemmingen en subsidieverleners goed om kritisch te blijven kijken naar de causaliteiten. Want zou het werkelijk zo zijn dat je gezond wordt van concertgebouwbezoek of zijn het vooral relatief gezonde, welgestelde ouderen die het concertgebouw bezoeken?
Deze column verscheen bij ROMagazine.nl op 19 mei 2026